آشنایی با خواص و مضررات خاکشیر

آشنایی با خواص و مضررات خاکشیر

آشنایی با خواص و مضررات خاکشیر

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی و خوراکی است که مصرف بالایی دارد. این گیاه در طب سنتی نیز توصیه شده است. به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند از این گیاه استفاده کنند.

یکی از مهمترین استفاده های خاکشیر ، شربت سنتی خاکشیر می باشد که این شربت طرفداران زیادی هم دارد مخصوصا در روزهای گرم تابستان که نوشیدن یک لیوان شربت خاکشیر خنک باعث رفع تشنگی می شود.

خاکشیر گیاهی از تیره‌ی شب‌بویان یک یا دو ساله است. این گیاه عموما در کوهستان‌ها و دشت‌ها رشد می‌کند.

 این گیاه حاوی تخم‌هایی به رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز است. این تخم‌‌ها ریز و دراز هستند و نوع قرمز آن طعم نسبتا تلخی دارد.
این گیاه ساقه‌ای بلند دارد که طول آن به یک متر نیز می‌رسد. در بالای گیاه کرکی به چشم نمی‌خورد، در حالی که پایین ساقه خاکشیر مقدار زیادی کرک دارد.

گیاه خاکشیر از قسمت بالایی ساقه انشعاباتی دارد و گل‌هایی به رنگ زرد روشن در آن دیده می‌شوند. تخم‌های این گیاه طبع سردی دارند و به همین دلیل بیشتر افراد در فصل تابستان از خاکشیر استفاده می‌کنند تا به گرمازدگی دچار نشوند. به همین شکل افرادی که طبع سرد دارند نباید در مصرفش زیاده‌روی کنند.

شاید خیلی از افراد با شنیدن نام خاکشیر تنها چیزی که به ذهن شان می آید شربت خاکشیر و تابستان می باشد این گیاه خواص های دیگری نیز دارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خواص خاکشیر :

- زخم و جراحت را بهبود می‌دهد
- خاصیت تب‌بری دارد.
- باعث دفع سنگ کلیه می‌شود.
- در دفع انگل موثر است.
- ویتامین C زیادی دارد.
- در درمان مخملک و سرخک تاثیر می‌گذارد.
- در درمان سرطان موثر است.
- باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.
- در درمان نقرس تاثیر می‌گذارد.
- باعث بهبود گرفتگی صدا می‌شود.

البته موارد ذکر شده ی بالا تنها برخی از خواص خاکشیر میباشد و علاوه بر موارد بالا این گیاه برای رفع تشنگی ، رفع یبوست ، درمان کبد چرب ، درمان جوش صورت ، رفع شوره سر و تقویت قوای جنسی مفید می باشد.

حالا که خواص خاکشیر را گفتیم بهتر است به برخی از مضررات این گیاه نیز اشاره کنیم چون این گیاه نیز همانند بسیاری از گیاهان دیگر همانگونه که خواص و فوایدی دارد در برخی موارد مضرراتی نیز دارد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد :

- طبع سرد خاکشیر : خاکشیر به دلیل طبع سردی که دارد استفاده بیش از حد آن برای افرادی که به روماتیسم و آرتروز دچار هستند توصیه نمی شود.

- مصرف بیش از حد خاکشیر در دوران شیردهی باعث نفخ و دل درد در نوزاد و مادر می‌شود.

- خاکشیر ورم و زخم معده را افزایش می‌دهد.

- مصرف خاکشیر در برخی افراد منجر به سر درد می‌شود. این افراد اگر تمایل به مصرف خاکشیر دارند، می‌توانند آن را با کتیرا میل کنند.

شما عزیزان میتوانید این محصول را در بسته بندی های کاملا بهداشتی از زرخواه تهیه کرده و نوش جان کنید

ارسال نظر

;