استفاده زیاد از زردچوبه چه عوارضی دارد؟

استفاده زیاد از زردچوبه چه عوارضی دارد؟

استفاده زیاد از زردچوبه چه عوارضی دارد؟

تمام ادویه جات علاوه بر اینکه فواید زیادی که دارند، در کنارش عوارض جانبی هم دارن که اگه در مصرف آن ها زیاده روی کنید، عوارض آن ها خود را نشان می دهند. در این مقاله از زرخواه می خواهیم در خصوص عوارض زردچوبه باهاتون صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

عوارض جانبی زردچوبه

اگر از زردچوبه به میزان درستی استفاده کنید، معمولا عوارض جانبی زیادی در پی نخواهد داشت. با این وجود مصرف این ماده غذایی احتمال دارد موجب ایجاد بعضی از عوارض جانبی شود.

افزایش خطر خونریزی

مصرف زردچوبه می تواند موجب لخته شدن خون را با کاهش سرعت رو به رو کند. این شرایط در آخر می تواند موجب خطر کبودی و خونریزی در کسانی که مبتلا به اختلالات خونریزی هستند، شود. احتمال دارد مصرف زردچوبه با بعضی از داروها با تداخل رو به رو شود و باعث تشدید خونریزی شود. اگر به هر یک از اختلالات خونریزی مبتلا هستید یا هرگونه دارو برای این شرایط مصرف می کنید از زردچوبه دوری کنید.

مشکلات معده و بیماری بازگشت اسید معده به مری

مصرف زردچوبه بعنوان قسمتی از پخت غذا باعث مشکلات معده یا دیگر واکنش های گوارشی نمی شود ولی در خصوص استفاده برای بیماری های مزمن همانند آرتریت یا مفصل درد، احتمال دارد موجب ایجاد مشکلات گوارشی شود.

استفاده از دوزهای زیاد زردچوبه در دراز مدت نشان می دهد که می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

همینطور اگر به دیس پپسی (سوء هاضمه) یا هایپر اسیدیتی معده مبتلا هستید توصیه می شود که بصورت کامل از زردچوبه استفاده نکنید.

حتی مکمل های زردچوبه احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی در معده شوند. این شرایط مخصوصا برای افراد بزرگسال که در بلند مدت بیش از حد از مکمل ها استفاده کرده اند، پیش می آید. زردچوبه می تواند باعث سوزش سردل و سوء هاضمه شود. برای جلوگیری از این شرایط زردچوبه را مطابق دوز توصیه شده استفاده کنید.

افزایش انقباض های کیسه صفرا

زردچوبه دارای مقدار زیادی اگزالات می باشد که این ماده شیمیایی می تواند خطر سنگ های صفراوی را با افزایش رو به رو کند. بر اساس یک مطالعه ای که در نشریه the American Journal of Clinical Nutrition انتشار یافت، زردچوبه بصورت قابل توجهی سطح اگزالات در ادرار را نسبت به دارونما افزایش می دهد.

اگر به هرگونه مشکلات کیسه صفرا مبتلا هستید یا دارو برای این شرایط مصرف می کنید، از مصرف زردچوبه جدا خودداری کنید.

کاهش فشار خون

شاید در ابتدا بنظر مفید بیاید ولی کاهش زیاد فشار خون می تواند باعث برخی از عوارض شود.

دوزهای بالای زردچوبه می تواند به شدت فشار خون را کاهش دهد و از این رو، کسانی که داروهای فشار خون استفاده می کنند باید در خصوص مصرف این محصول احتیاط کنند. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید از مصرف زردچوبه خودداری کنید.

خطر سنگ های کلیه

مصرف زیاد زردچوبه احتمال دارد موجب ابتلا به سنگ های کلیه شود. این موضوع بخاطر اگزالاتی است که در زردچوبه وجود دارد. اگزالات ها قادر هستند با کلسیم پیوند تشکیل داده و اگزالات کلسیم نامحلول شکل بگیرد که بخاطر تشکیل سنگ های کلیه می باشد. اگر جزو کسانی هستید که مستعد ابتلا به سنگ کلیه می باشد در مصرف زردچوبه باید محتاط باشید.

زنان باردار و مادران شیرده

بر اساس گزارش دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، زردچوبه برای خانم های باردار فقط زمانی بی خطر به حساب می آید که بعنوان یک ادویه در وعده های غذایی آن ها وجود داشته باشید. از مصرف مکمل های زردچوبه طی دوران بارداری جدا باید خودداری کنید.

اطلاعات کافی در خصوص عوارض جانبی زردچوبه بر روی زنان در زمان بارداری و شیردهی وجود ندارد و از آنجایی که دوران های حساس در زندگی هر زنی وجود دارد، بهترین اقدام پیشگیری از مصرف زردچوبه بصورت موقت می باشد.

اثرات مصرف زردچوبه در مادران شیرده خیلی کم مورد مطالعه قرار گرفته است و این ترکیبات فعال می توانند از شیر مادر بر نوزادان منتقل شوند، نامشخص می باشد.

اسهال و حالت تهوع

اسهال و حالت تهوع دو علامت شایع در خصوص مکمل های زردچوبه می باشند. این موارد بخاطر کورکومین است که در زردچوبه وجود دارد، چون این ماده باعث تحریک دستگاه گوارش می شود.

بر اساس یک مطالعه بالینی، کسانی که 3.6 تا 8 گرم کورکومین (دوز نسبتا بالایی است) در روز به مدت چهار ماه استفاده کنند، دچار حالت تهوع خفیف خواهند شد. حتی دوزهای پایینتر کورکومین می تواند محرک حالت تهوع در بعضی از افراد شود.

ناباروری

استفاده از زردچوبه بصورت خوراکی در آقایان می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون و کاهش تحرک اسپرم ها شود و حتی امکان ناباروری در آن ها وجود دارد. به همین دلیل نباید زیاد از زردچوبه استفاده کنید.

ارسال نظر

;