خاصیت های فوق العاده زردچوبه که باید بدانید

خاصیت های فوق العاده زردچوبه که باید بدانید

خاصیت های فوق العاده زردچوبه که باید بدانید

بیشتر فواید زردچوبه بخاطر فیتوشیمی بودن آن می باشد. ترکیبات زردچوبه به نام کورکومینویید (مانند کورکومین، دمتوکسیکورکرومین و بیسدمیتوکسیکورکومین) است که دارای مزیت های برای سلامت انسان می باشد. در این بخش از سایت زرخواه قصد داریم به این موارد بپردازیم. با ما همراه شوید.

تاریخچه زردچوبه

این گیاه از سالیان درازی است که در آسیا استفاده می شود و بخش عمده ای از آیووردا، طب سنتی چینی، داروی سیدها و اونانی را تشکیل می دهد.

زردچوبه برای بهبود التهاب تاثیر گذار است و به درمان ناخوشی های تحریک کننده مانند سرطان و ورم مفاصل هم تاثیر می گذارد. به همین دلیل ترکیبات کورکومین اش، این ادویه فواید عصبی و سلامتی قلبی عروقی را با خود به همراه دارد.

ویژگی های ضد التهابی زردچوبه:

مطابق مطالعات زیادی که در انجام شده است، کورکومین یک ترکیب قوی در زردچوبه می باشد که قادر به رفع تورم بدن است. یکی از راه های افزایش مصرف زردچوبه، افزودن آن به غذاها در زمان آشپزی می باشد که احتمال دارد که شما هم این روش را استفاده کرده باشید. همینطور شما می توانید چای زردچوبه استفاده کنید که برای تهیه آن یک قاشق چایخوری زردچوبه را به چهار فنجان آب اضافه می کنید و اجازه می دهید تا بجوشد.

ویژگی های عالی آنتی اکسیدانی:

زردچوبه بخاطر نابودی رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون و کاهش پیچیدگی های آهن شناخته می شود که همه آن ها نتیجه مستقیم ویژگی های آنتی اکسیدان می باشد. البته نه فقط زردچوبه بلکه حتی روغن آن هم دارای خواص آنتی اکسیدانی است. در مطالعه ای که روی موش ها صورت گرفته بود، زردچوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به علت فواید آنتی اکسیدان آن پیشگیری کند.

بهبود سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی:

کورکومین که در زردچوبه وجود دارد موجب افزایش تجدید حیات سلول های مغزی می شود و آروماتیک، تورمرون، یک ترکیب فعال دیگری در زردچوبه است که باعث افزایش 80 درصدی رشد سلول های بنیادی عصبی در مغز می شود.

همینطور این کورکومین می تواند باعث بهبود افسردگی، دیسکینزی ناخوشایند (اختلالا در حرکت داوطلبانه) و نوروپاتی دیابت شود. بر اساس مطالعات دیگری که روی حیوانات صورت گرفته است، کورکومین اثرات سودمندی بر روی استرس مزمن دارد.

جلوگیری از بیماری های قلبی با زردچوبه:

زردچوبه، ویژگی های آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و کسانی که مبتلا به دیابت یا تحت حفاظت قلبی هستند تاثیر می گذارد. کورکومین که در زردچوبه وجود دارد موجب کاهش سطح کلسترول خون می شود که سلامتی قلب را به همراه دارد.

جلوگیری از سرطان:

کورکومین دارای خاصیت ضد سرطانی است که این موضوع در مطالعات متعددی مشخص شده است. در حقیقت کشورهایی که هر روز حدود 100 الی 200 میلی گرم از زردچوبه استفاده می کنند، از درصد بسیار پایینی برای ابتلا به سرطان برخوردار هستند. در بعضی از بیماران سرطانی که از زردچوبه مصرف کرده اند، ایجاد تومور با کاهش رو به رو بوده است. در برخی دیگر هم، مواد شیمیایی سیستم ایمنی که سلول های سرطانی را نابود می کنند، افزایش پیدا کرده است.

تاخیر در پیری و جوان ماندن:

زردچوبه دارای رنگدانه های کورکومینویید است که تبدیل به ژن هایی می شوند که سنتز آنتی اکسیدان را با افزایش رو به رو می کند. این کار از سلول های مغز و پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، موجب بهبودی غلظت می شود و حتی تشکیل خطوط چین و چروک ظریف را هم به شدت کاهش می دهد.

کمک به درمان دیابت :

بر اساس یک بررسی علمی که در مورد زردچوبه صورت گرفت، مشخص شد که کورکومین می توان موجب کاهش سطح گلوکز خون شود که نتیجه آن پیشگیری از دیابت می باشد. در مطالعه ای دیگر هم کسانی که پیش دیابت که برای 9 ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کرده اند، احتمال ابتلایشان به دیابت کاهش پیدا کرده است. این ترکیب همینطور می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را با تغییر رو به رو کند. همچنین قادر است داروهای ایمن سازی تجویز شده جهت بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را بهبود بخشد.

بهبود ایمنی بدن:

زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند موجب افزایش ایمنی تا حد زیادی شود. ثابت شده است که کورکومین بعضی از سلول های ایمنی خاص را با توقف رو به رو می کند که اگر فعالیت زیادی داشته باشند باعث ایجاد بیماری های مانند بیماری های قلبی و چاقی می شوند.

زردچوبه مانند ضد عفونی کننده طبیعی کار می کند:

زردچوبه خواص آنتی باکتریایی عالی را در مقابل انواع مختلف باکتری ها از خود بروز می دهد که بعضی از آن ها شامل ای.کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و تیفی سالمونلا است و ویژگی های ضد عفونی کنندگی آن است.

سم زدایی کبد:

بر اساس گفته های مرکز پزشکی مریلند، کوکورمینی که در زردچوبه وجود دارد، تولید صفرای کبد را با تحریک مواجه می کند. کبد، همانطور که می دانید از صفرا برای بیرون کردن سموم استفاده می کند. همچنین کیسه صفرا، سلول هایی که ترکیبات مضر را از بین می برند، ترشح می کند. کورکومین سم زدای بسیار خوبی است که می توانید از آن برای درمان مسمومیت های جیوه ای هم بهره مند شوید.

ارسال نظر

;