مصرف زنجبیل چه فواید و معایبی دارد؟

مصرف زنجبیل چه فواید و معایبی دارد؟

مصرف زنجبیل چه فواید و معایبی دارد؟

همانطور که در مورد توضیح زنجبیل توضیح دادیم سرشار از فواید درمانی است که حتما باید آن را به برنامه غذایی خودتان اضافه کنید. در ادامه به فواید و عوارض آن میپردازیم. با ما همراه شوید.

تقویت‌ کننده‌ رشد موها

زنجبیل موجب افزایش جریان خون در پوست سر می شود که باعث تحریک رشد موهای سر می شود. وجود مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید چرب به تقویت موها بسیار کمک می کند و از ریزش موها هم پیشگیری می کند. برای اینکار مخلوطی از زنجبیل رنده شده و روغن جوجوبا استفاده و آن را روی موی سر خود بریزید و شروع به ماساژ دادن کنید و پس از گذشت 30 دقیقه سرتان را با شامپو بشویید.

درمان شوره سر

برای رفع شوره سر دیگر نیاز به شامپوهای موضعی شیمیایی ندارید، چون زنجبیل خواص ضد عفونی کننده برای مبارزه با قارچی که موجب ایجاد شوره می شود را دارد. برای اینکار باید کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کنید و در یک بطری اسپری کنید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید.

مزایای روغن زنجبیل برای مو

درمان با روغن های نرم کننده زنجبیل با خاصیت تمیز کنندگی که دارد، احتمال دارد این روغن اغلب در ترکیب با سایر روغن های ضروری مانند روغن اسطوخودوس، روغن بابونه، روغن جوجوبا، روغن گل رز، روغن رزماری، روغن چوب و ... جهت افزایش منافع مورد استفاده قرار می گیرند. از فواید دیگر روغن زنجبیل می توان به درمان و مراقبت از مو اشاره کرد.

زنجبیل با خاصیت تحریک کنندگی که دارد باعث افزایش گردش خون در پوست سر و رشد سریع تر موها می شود. برای افزایش سرعت رشد مو؛ باید چهار قطره روغن زنجبیل را به یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا بیافزاید و ترکیب آن را به پوست سر خود بمالید و شروع به ماساژ دادن کنید. آن را یک شب روی سرتان بگذارید و صبح روز بعد موهایتان را حتما با آب بشویید.

مصرف زنجبیل در دوره ی بارداری

در مورد مصرف زنجبیل در دوره ی بارداری اتفاق نظری میان محققان به وجود نیامده است. بعضی از مطالعات نشان داده که رابطه ی بین مصرف زنجبیل و سقط جنین وجود دارد. اما بعضی دیگر بر این باور هستند که مصرف این ادویه موجب بروز مشکلات و عوارضی در این دوره مشکلاتی به وجود نیاورد که هیچ بلکه باعث تسکین حالت تهوع هم می شود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که پیش از مصرف مکمل یا خود زنجبیل با پزشک خودتان مشورت کنید.

ماسک زنجبیل برای پوست صورت

دو بند انگشت زنجبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه مخلوط کنید و سپس بجوشانید، بعد از اینکه سرد شد آن را روی صورت خود قرار بدهید و بعد از سپری کردن 30 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

عوارض جانبی و مضرات زنجبیل

بعضی از افراد بعد از اینکه زنجبیل را مصرف می کنند دچار سوزش خفیف یا ناراحتی معده، رفلاکس اسید و اسهال می شوند.
کسانی که به سنگ صفرا، دیابت و اختلال لخته شدن خود مبتلا هستند، باید پیش از مصرف زنجبیل با پزشک خودشان حتما صحبت کنند.
زنجبیل احتمال دارد با آسپرین و داروهای رقیق کننده خون، فشار خون بالا و داروهای دیابت تداخل به وجود بیاورد.
زنان باردار و مادران شیرده پیش از مصرف مکمل باید با پزشک معالج خود صحبت کنند.
در موارد بسیار نادری احتمال دارد موجب بروز کهیر، سوزش دهان، تنگی نفس یا ورم شود.
اگر بصورت استعمال موضعی زنجبیل را استفاده کنید، احتمال دارد موجب بروز تحریک پوستی شود، حتما پیش از استفاده آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید.

موارد منع مصرف زنجبیل

کودکان زیر دو سال نباید از آن استفاده کنند.
اگر از زنجبیل زیاد استفاده کنید باعث سوزش سر دل می شود.
کسانی که دارای سنگ کلیه هستند، باید پیش از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود صحبت کنند.
اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین استفاده می کنید، نباید زنجبیل مصرف کنید.
احتمال دارد مصرف زیاد زنجبیل با داروهای قلبی و دیابتی تداخل به وجود بیاورد.
در دوران بارداری و شیردهی باید از زنجبیل بصورت متعادل استفاده کنید.
احتمال دارد مصرف زیاد زنجبیل موجب بروز اختلالات سیستم عصبی مرکزی شود.

ارسال نظر

;