آشنایی با فواید پودر سیر

آشنایی با فواید پودر سیر

آشنایی با فواید پودر سیر

سیر علاوه بر اینکه بعنوان چاشنی در غذاها مورد استفاده قرار بگیرد، یک میوه دارویی هم به حساب می آید و از نظر طب سنتی از فواید بسیاری برخوردار است که در ادامه این مقاله از سایت زرخواه به آن ها خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.

قرن ها است که از سیر بعنوان یک ابزار خانگی و دارویی استفاده می شود. سیر دارای ترکیبات متعددی می باشد که به نظر می رسد به تاثیرات مثبت آن بسیار کمک می کند. در دسترس بودن و مقدار این اجزا احتمال دارد با شکل مصرف سیر خام، پخته شده، پودر و یا به شکل مکمل تحت تاثیر قرار بگیرد. از آنجایی که سیر یک عنصر آشپزی بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد، اگر شما بخواهید از آن برای مدیریت هرگونه شرایط پزشکی استفاده کنید یا اگر قبلا شما از داروهای تجویزی مصرف می کردید، پیش از مصرف سیر بعنوان مکمل یا پیش از مصرف زیاد عصاره آن حتما پزشک معالج خودتان مشورت کنید.

شیمی سیر

از دوران های گذشته، سیر برای درمان زخم ها، انگل ها و اختلالات روده مورد استفاده قرار می گرفته است و در دهه های اخیر این ادویه آشپزی محبوب بیشتر برای مدیریت یا جلوگیری از بیماری های مانند سرطان و بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. سیر دارای ترکیبات گوگرد، آنزین ها و انواع مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشد. هنوز بعضی از مولفه های ارتقا دهنده سلامتی این گیاه شناخته نشده اند. یکی از ترکیبات فعال در سیر آلیسین، که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد، است. در سیر کامل، آلیسین وجود ندارد ولی به محض اینکه آن را خرد یا برش می دهید، یکی از ترکیبات گوگرد سیر را آلیین به آنزیم آلناز تبدیل می کند.

شیمی پودر سیر

پودر سیر از سیرهای تازه و خشک شده که شامل آلیین و الیناز می باشند، ولی دارای آلیسین نیستند، بدست می آید. براساس یک بررسی که مارس 2001 در مجله تغذیه منتشر شد، پودر سیر دارای بسیاری از اجزای مفید دیگر سیر و بعضی از قرص های سیر می باشد. با توجه به اینکه آلیناز مکمل توسط معده قابل هضم نیست و احتمال دارد تبدیل آلیین روده به آلیسین را به وجود آورد. بنابراین شیمی سیر از پیچیدگی زیادی برخوردار است و کیفیت محصولات سیر از جمله پودر و مکمل ها به فرآیند تولید آن ها بستگی دارد.

کلسترول و بیماری قلبی

بعضی ها بر این باور هستند که سیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی از طریق چندین مکانیسم را کاهش می دهد همینطور موجب کاهش تولید کلسترول، افزایش میزان کلسترول در مدفوع، کاهش کلسترول در دیواره های شریانی، مهار لخته شدن خون، کاهش التهاب و کاهش فشار خون می شود. ولی با توجه به تحقیقی که در خصوص این فواید سلامتی انجام شده است، باعث ایجاد برخی نتایج متناقض شده است. برای مثال یک مطالعه کوچک در اکتبر 2010 منتشر شد که نشان می داد یک قرص پودر سیر، کلسترول LDL را به میزان 9/32 میلی گرم در مردان و به میزان 3/27 میلی گرم در دسی  لیتر در زنان با کاهش رو به رو کرده است.

با این حال، در فوریه 2007 تحقیقی منتشر شد که در مورد مقایسه استفاده از سیر خرد شده، مکمل پودر سیر و عصاره سیر را در بزرگسالان را مورد آزمایش قرار داده بود و بعد از گذشت 6 ماه هیچ بهبودی در سطح کلسترول افراد مشاهده نشد. در بررسی اخیری هم که شامل 39 آزمایش روی سیر و سطوح کلسترول صورت گرفت و در شماره 2013 بررسی تغذیه انتشار یافت، نشان داد که مصرف سیر برای بیشتر از 2 ماه موجب کاهش کلسترول LDL به میزان 9 میلی گرم در دسی لیتر می شود. در حالی که امکان دارد این ها به نظر تغییرات قابل توجهی نباشند، نویسندگان گزارش دادند که فقط کاهش 8 درصدی کلسترول در افراد بالای 50 سال با 38 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط می باشد.

سرطان

سیر موجب کاهش خطر بروز انواع سرطان ها می شود. در حالی که سیر از چندین ماده محافظ برخوردار است، ترکیبات گوگرد موجود در سیر نقش حائز اهمیتی در کاهش خطر سرطان دارند. مطابق تحقیقاتی که در شماره مارس 2001 انجمن آمریکایی علوم تغذیه ای انتشار یافت، 19 مطالعه در خصوص سیر و سرطان مورد بررسی قرار گرفته بود و ارتباط سیر خام یا پخته شده را با کاهش خطر سرطان معده و روده نشان می داد. با این حال مکمل سیر از جمله مکمل های پودری نقش ویژه ای در محافظت ندارد. علاوه بر این نویسندگان این مطالعه گفتند که مزایای شناخته شده بصورت بالقوه می تواند بخاطر مصرف کنندگان سیر خام یا پخته قادر هستند سبزیجات زیادی مصرف کنند، الگوی غذایی که خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می دهد. برای شناخت بهتر اثرات اشکال مختلف سیر و سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری در این مورد می باشد.

افزایش ایمنی

بر اساس گزارشی که در شماره ژانویه 2003 مجله شیمی درمانی ضد میکروبی منتشر شد، احتمال داده شده است که سیر خواص محافظتی بر علیه باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها دارد. احتمالا بیشتر از یکی از اجزای سیر مسئول این فعالیت محافظتی می باشد، آلیسین در پودر سیر پیدا نشد به بعضی از این مزایا ارتباط دارد. نویسندگان تحقیق گزارش دادند که آزمایشات آزمایشگاهی روی انسان باید صورت بگیرد و با توجه به محبوبیت سیر و سایر مکمل های گیاهی برای درمان عفونت، تحقیقات موجود در خصوص سیر محدود می باشد. حتی با توجه به اینکه مطالعات زیادی روی سیر صورت گرفته است ولی نتایج منتاقضی بدست آمده است.
پودر سیر طیف وسیعی از مواد مغذی را در خود دارد مانند ویتامین ث، آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر غذایی و مقدار کمی از نمک و شکر که در آن وجود دارد. با اینکه چگالی و غلظت این مواد مغذی در پودر سیر بسیار کمتر از حبه های سیر است، مخصوصا میزان ویتامین ث ولی تعدادی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات طبیعی در پودر سیر موجود هستند که قادرند از سلامتی شما محافظت کنند.

ارسال نظر

;