وانیل چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

وانیل چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

وانیل چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

معمولا وانیل همیشه پای ثابت درست کردن کیک ها و شیرینی ها می باشد. بوی خوش و طعم خوب آن موجب شده تا عضو مهمی از دنیای شیرینی پزی به حساب بیاد. ولی وانیل دارای خواص و ویژگی های زیادی است. مثلا از این ماده خوش عطر برای درمان آکنه، تقویت رشد موها، کاهش التهاب، تسریع درمان بیماری ها، پیشگیری از بیماری ها و... استفاده می شود. با ما همراه شوید تا در ادامه به ویژگی های متنوع وانیل بپردازیم.

بهبود سلامت قلب

تحقیقاتی که در خصوص تاثیرات وانیل روی وضعیت قلب و عروق انجام شده است، بیانگر این موضوع می باشد که وانیل (به ویژه به کمک مواد فعال موجود در خود) به کاهش کلسترول کمک زیادی می کند. کاهش سطح کلسترول برای کسانی که به شدت در خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی می باشند، از ضرورت بالایی برخوردار است. کاهش کلسترول می تواند از بروز تصلب شرایین و لخته شدن خون و بروز التهاب در رگ ها خونی پیشگیری کند.

التیاب دادن زخم ها

وانیل منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد. بنابراین می تواند از شکستن و تجزیه سلول ها و بافت های بدن پیش پیشگیری کند و همینطور باعث بهبود رشد طبیعی و مجدد سلول های بدن شود. همچنین با توجه به خواص ضد میکروبی وانیل، امکان استفاده از آن برای حفاظت از سیستم ایمنی و کاهش استرس در بدن هم وجود دارد. استفاده از وانیل می تواند باعث بهبود و التیام سریعتر زخم ها و بیماری ها شود.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

یکی از اصلی ترین خواص آنتی اکسیدان ها، حذف رادیکال های آزاد از بدن می باشد. محصول جانبی فرایند سوخت و ساز بدن، رادیکال های آزاد است که باعث بروز مشکلاتی مانند سرطان و بیماری های مزمن است. ولی اگر از عصاره وانیل مخصوصا به صورت غلیظ مصرف کنید از ایجاد اثرات منفی وجود در رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند.

کاهش التهاب

در سالیان دور هم، وانیل برای کاهش التهاب در قالب های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. کاهش التهاب یکی از اصلی ترین فواید وانیل به حساب می آید و جهت کم کردن التهاب کبد مورد استفاده قرار می گیرد. التهاب کبد هم دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از اصلی ترین آن ها، مصرف زیاد الکل می باشد. ولی وانیل با ویژگی های مفید خود باعث بهبود التهاب عروق خونی، نقرس و مشکلات التهابی مشابه می شود.

درمان و مراقبت از مو

وانیل در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی هم کاربرد دارد. وانیل موجب تقویت و زیبایی پوست و مو می شود. اگر از ریزش موهای خود اصلا رضایت ندارید، می توانید از روغن اسانس وانیل استفاده کنید که در ترکیب با روغن های گیاهی دیگر موجب تقویت مو و خون رسانی به پوست سر می شود. در نتیجه موها رشد بهتری پیدا خواهند کرد و همینطور چهره تان را هم زیباتر می کنند.

جلوگیری از بروز آکنه

مقابله با آکنه های پوستی همیشه یک کار خسته کننده است که در اکثر مواقع هم نمی توانید با آن مقابله کنید. ولی اگر از فواید وانیل در خصوص رفع آکنه بدانید، مشکل تان تا حد زیادی حل خواهد شد. وانیل بخاطر اینکه ویژگی های ضد میکروبی دارد با قدرت می تواند درصدد از بین بردن جوش و آکنه ها اقدام کنید و همینطور درمان دلایل اصلی بروز آکنه هم می تواند به وضعیت پوست کمک کند.

تسکین اضطراب و تشویش

شاید شما هم به نقش بوها و رایحه ها در خصوص رفع بیماری ها و مشکلات اعتقادی نداشته باشید ولی بسیاری از درمان های خانگی طبیعی توسط حس بویایی موجب بهبود مشکلات جسمی و روحی می شود. رایحه و عطر وانیل هم روی مغز اثر می گذارد و به فرد آرامش هدیه می کند. به همین دلیل استفاده از وانیل برای درمان تشویش و استرس مزمن مفید می باشد.

کاهش وزن با وانیل

برخی از محققان بر این باور هستند که وانیل بخاطر داشتن خاصیت کاهش التهاب موجب کاهش وزن هم می شود. چون وانیل با کاهش کلسترول، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و همین موضوع به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

درمان مشکلات تنفسی با وانیل

هنگامی که شروع به سرفه کردن می کنید یا دچار سرماخوردگی یا دچار عفونت تنفسی شده اید، هر نوع ماده ضد التهاب و مسکنی می تواند برای بهبود آن مفید باشد. می توانید از عصاره وانیل در ترکیب با آب گرم استفاده کنید چون سطح داخلی گلو را می پوشاند و با به وجود آوردن حالتی مانند بی حسی به بهبود وضعیت گلو کمک کند. خواص ضد میکروبی وانیل، موجب بهبود زخم های گلو و کاهش سرفه ها و در آخر منجر درمان عفونت ها و بیماری های مختلف می شود.

هضم بهتر غذا با وانیل

گذشتگان ما به این خاصیت وانیل پی برده اند که استفاده از آن می تواند به فرایند هضم غذا در دستگاه گوارش کمک زیادی کند. گفته می شود که بوی این گیاه موجب کاهش حالت تهوع می شود. مصرف چای وانیلی هم التهاب روده را بهبود می بخشد و از استفراغ، اسهال، انقباض شکمی و ناراحتی های معده پیشگیری می کند.

ارسال نظر

;