آشنایی با کاربردهای فراوان وانیل

آشنایی با کاربردهای فراوان وانیل

آشنایی با کاربردهای فراوان وانیل

این ادویه بخاطر عطر و طعم خوشمزه ای که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. به همین خاطر تبدیل به یک ماده ضروری در صنعت مواد غذایی و نوشیدنی ها شده است. وانیل معمولا برای خوش عطر کردن انواع دسرها، پودینگ ها، شیرهای طعم دار، بستنی، مربا، کیک و شیرینی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

این موضوع را هم به یاد داشته باشید که مواد مصرف وانیل فقط محدود به کیک و شیرینی نمی شود. بلکه از آن می توان در تهیه نوشیدنی های طعم دار و خوش عطر نیز نهایت استفاده را برد. از وانیل می توان هم بصورت پودری و هم به شکل مایع با سایر محصولات ترکیب و استفاده کرد. عطر و طعم عالی که وانیل دارد و همینطور رایحه خوش آن از محبوبیت بالایی در صنایع غذایی و محصولات آرایشی برخوردار است. بعضی از نکات هستند که زمان استفاده از وانیل باید آن را بدانید. در ادامه این نکات را توضیح داده ایم. با ما همراه شوید.

در زمان تهیه غذاها باید از این ادویه به میزان کمی بعنوان ماده طعم دهنده استفاده کنید. میزان مصرف معمول آن 0.25 تا 2 گرم می باشد.

زمانی که عصاره وانیل به صورت مکمل یا به شکل دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، اطمینان پیدا کنید که در خصوص دوز آن با پزشک متخصص خود صحبت کرده اید.

همینطور می توانید تا زمانی که می خواهید از آن استفاده می کنید و محدودیت زمان خاصی برای استفاده از آن ندارید. ولی باید این موضوع را جدی بگیرید که حتما از آن به میزان متوسط استفاده کنید.

قند یا کالری اضافی در خود ندارد و به همین دلیل یک ماده افزودنی مناسب برای غذاها به حساب می آید.

عصاره وانیل دارای قیمت بالایی است و برای اینکه وانیل اصل خریداری کنید حتما باید از فروشندگان معتبر این کار را انجام دهید.

کاربرد وانیل در طب سنتی

وانیل در طب سنتی دارای طبع گرم و خشک می باشد و به عنوان ماده ای نشاط آور به حساب می آید. این ادویه فوق العاده با تاثیر روی سیستم عصبی و مغز انسان باعث کاهش ترس و رفع افسردگی می شود.

در زمان های قدیم از وانیل برای مراقبت از پوست در برابر نور خورشید کمک می گرفته اند. مطابق تحقیقاتی که صورت گرفته است، مولکول های وانیل عملکرد پوست را با تحریک مواجه می کنند و نتیجه آن موجب افزایش سرعت رشد پوست می شود. مطابق نظر متخصصان مولکول های وانیل موجب ایجاد انسجام پوست می شود و در فرآیند جذب آب، طراوت، تازگی و استحکام پوست بسیار تاثیر گذار است.

پوسته ی وانیل دانه های ریز معطری در خود دارد و بخاطر بوی خوبی که دارد از آن در شیرینی پزی و ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود.

علاوه بر این موارد، وانیل برای درمان سنتی درد و زخم معده، سوء هاضمه، کاهش وزن، کاهش اضطراب، تنظیم قاعدگی، درمان مشکلات سینوسی و سرفه، تحریک ترشح هورمون های مردانه و زنانه و همینطور کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب نیز کاربرد دارد.

همچنین وانیل در طب سنتی می تواند به درمان سوختگی و زخم های پوستی نیز کمک زیادی کند.

همینطور از این ادویه می توان جهت معده و بیماری های گوارشی سود برد. برای درمان نفخ، معده درد و زخم معده، التهاب روده و سلامت دستگاه گوارش می توان از این ماده استفاده کرد. علاوه بر تمامی مواردی که گفتیم، شما قادر هستید از دانه وانیل جهت پیشگیری از حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده نیز استفاده کنید.

همانطور که گفتیم این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. وجود آنتی اکسیدان می تواند از نابود شدن و تخریب سلول ها و بافت ها در بدن پیشگیری کند و همینطور موجب تحریک رشد مجدد طبیعی بدن شود. بخاطر خاصیت ضد باکتریایی که در وانیل وجود دارد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس روی بدن می شود و به همین خاطر رها شدن از آسیب های به وجود آمده یا بیماری را برای شما بسیار آسوده می کند.

کاربرد وانیل در صنعت

به وضوح مشخص است که وانیل های مصنوعی عطر و طعم وانیل طبیعی را دارا نیستند. اگر شما حتی برای یکبار هم طعم وانیل طبیعی را تجربه کنید، دیگر نمی توانید از وانیل های مصنوعی استفاده کنید و به راحتی قادر به تشخیص طبیعی و مصنوعی بودن آن خواهید بود. وانیل طبیعی واقعا طعمی میوه ای و تازه دارد.

معمولا نوع مصنوعی وانیل در حجم های زیاد و قیمت های کم راهی بازار می شود. این نوع چون قیمت پایینتری دارد، برای پایین آمدن هزینه در تهیه انواع شیرینی ها استفاده می شود.

نوع مصنوعی آن در حقیقت وانیلین سنتز شده می باشد که بصورت پودر و یا به شکل عصاره تولید و راهی بازار می شود.

این نوع متاسفانه این ارتباطی با وانیل طبیعی ندارد و خواص آن را دارا نمی باشد. بیش از 90% شیرینی ها و دسرهایی که با وانیل تهیه می شوند از محصولات صنعتی بهره مند هستند. به همین خاطر در زمان تهیه وانیل باید اطمینان کافی از طبیعی بودن آن داشته باشید تا بتوانید از فواید بی نظیر آن استفاده کنید.

در خصوص کاربرد وانیل در صنعت باید بگوییم که به صورت ویژه در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای مختلفی دارد و بیشتر از آن بعنوان طعم دهنده در شیرینی، کیک، بیسکویت، بستنی و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالت کلی این ماده بخاطر عطر و طعم خاصی که دارد بیشتر در مصارف قنادی جهت درست کردن کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در تمام دستور پخت های شیرینی پزی، وانیل وجود دارد.

ارسال نظر

;