تمام آنچه که در خصوص پودر سیر لازم است بدانید

تمام آنچه که در خصوص پودر سیر لازم است بدانید

تمام آنچه که در خصوص پودر سیر لازم است بدانید

سیر میوه ی بومی آسیای مرکزی می باشد و جزوء خانواده ی پیاز به حساب می آید. پودر سیر یک چاشنی غذایی دارویی محسوب می شود. یک عدد سیر دارای چندین حبه سیر در یک پوست و سیر می باشد. هر حبه از سیر یا یک پوست نرم و سفاف کمی متمایل به رنگ صورتی پوشیده دارد.

از 3000 سال پیش، از سیر بعوان چاشنی در غذاها استفاده می شده است.

در فرهنگ غذایی بسیاری از اقوام کهن نشانه های از وجود و مصرف قابل توجه سیر به چشم می خورد. همینطور سیر در فرهنگ غذایی ایران از سالیان دور تا به امروز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست.
همچنین از سیر بر سر سفره هفت سین باستانی استفاده می شود که بیانگر مایه برکت و سلامتی است.

همیشه نسبت به سیر یک دیدگاه دارویی وجود داشته و شواهدی هم موجود می باشد که بسیاری از طبیبان معروف تاریخ از سیر در نسخه های خود استفاده می کرده اند. اکنون به سیر بیشتر به عنوان یک دارو نگاه می کنند تا اینکه چاشنی غذا باشد.

چاشنی پودر سیر در آشپزی

زمان های که قرار است از سیر به عنوان چاشنی در غذاها استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم از پودر سیر استفاده کنید.

اگر پودر سیر را به غذا اضافه کنید موجب می شود که طعم ظریف سیر را بدون اینکه بافت سیر را زیر دندان تان احساس کنید، مزه کنید.

پودرهای سیری که در فروشگاه ها قرار دارند از نظر ظاهری تفاوت های محسوسی دارند. پودر سیرهای که در بازار کشور وجود دارند از نظر اندازه دانه ها از پودر ریز تا به اندازه دانه های شن و از نظر رنگ از سفید و بژ رنگ گرفته تا قهوه ای روشن متمایز می باشند. برای خرید پودر سیر با کیفیت بالا می توانید از بخش محصولات سایت زرخواه اقدام کنید و بهترین پودر سیر ممکن را تهیه کنید.

نوع خارجی پودر سیر معمولا دارای رنگ سفیدتر و بوی تندتری می باشد. برخی از پودر سیرهای که در داخل کشور بدست می آیند دارای بوی مطبوع تری هستند.

از پودر می توانید در پخت انواع سوپ ها، خورشت ها، مرغ بریان و همینطور در تهیه ی ترشیجات استفاده کنید و طعم آن ها را لذیذتر کنید. برای اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشید باید در زمان خرید پودر سیر دقت کنید و بهترین نوع آن را انتخاب کنید. مرغوب ترین پودر سیر ایرانی دارای بوی مطبوغ و ملایم است و بوی آن به خوبی فضای اطراف را تحت تاثیر قرار می دهد و رنگ آن در حالت عادی قهوه ای خیلی روشن می باشد.

تولید کنندگان پودر سیر

بزرگ ترین تولید کننده سیر و پودر سیر در دنیا، چین می باشد که بعد از آن کشورهای هند، بنگلادش، مصر، کره جنوبی، روسیه، میانمار، اوکراین و اسپانیا قرار دارند. البته ناگفته نماند ایران در رتبه 25 تولید سیر است و این آمار مطابق آمار سال 96-97 می باشد.

استان های اردبیل، خوزستان و گیلان بزرگترین تولید کنندگان سیر در داخل کشور می باشند. همینطور استان های آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، گیلان، کرمان و مازندران از استا های اصلی تولید سیر خشک محسوب می شوند. سیر خشک همدان از بهترین سیرهای داخلی است که آن را هم صادر می کنند و از محبوبیت بالایی میان مصرف کنندگان برخوردار است.

پودر سیر از سیر خشک تهیه می شود. زمانی که سیر یا هر میوه ی دیگری را خشک کنید، عمر نگهداری آن افزایش پیدا می کند. علت آن هم این است که میکروارگانیسم های موجود داخل میوه نمی توانند فعالیت لازم را داشته باشند. البته باید عملیات خشک کردن هم بصورت صحیح و با رعایت تمام الزامات صورت گیرد تا تغییرات کلی روی کیفیت محصول قابل رویت نباشد.

طرز تهیه پودر سیر به چه شکلی است؟

ریشه گیری سیر خام
شست و شو و ضدعفونی سیرها
پوست گیری
خرد کردن
خشک کردن
آسیاب کردن
پرکردن و بسته بندی
بسته بندی در کارتن
انبار کردن

مدت زمان و دمای عملیات در فرآیند خشک کردن، از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار است. هرچقدر دما و مدت خشک کردن زیادی باشد، احتمال اینکه مواد مغذی سیر مانند ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و رنگدانه ها و عطر و طعم آن از بین برود بسیار زیاد می باشد.

معمولا از میان راهکارهای موجود برای خشک کردن میوه جات و سبزیجات، استفاده از هوای داغ بهترین و مناسب ترین روش می باشد. هنگامی که از هوای داغ برای خشک کردن استفاده می شود، کیفیت پودر سیر با کیفیت سیر تازه تفاوت کمتری پیدا می کند.

خشک کردن در آفتاب، خشک کردن صنعتی حرارتی تحت خلاء و خشک کردن تصعیدی از روش های دیگر خشک کردن سیر محسوب می شود.

پودر سیر از دیدگاه علم تغذیه

اگر بخواهیم از دیدگاه علم تغذیه به میوه ی شگفت انگیز سیر نگاهی بندازیم، به موارد بسیار جالبی برخواهیم خورد.

سیر دارای مقادیر بسیار کمی کالری، چربی های اشباع و سدیم می باشد. ولی از مواد معدنی مفید مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و آهن غنی می باشد.

مطابق اطلاعاتی که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا منتشر شده است، سیر یک منبع سرشار از ویتامین های B مانند فولات، تیامین، نیاسین و B6 می باشد. همینطور از ویتامین های A و C و K برخوردار است.

ارزش غذایی پودر سیر به صورت زیر است:

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم پودر سیر

انرژی: ۳۱۵ کیلوکالری
رطوبت: ۵ گرم
پروتئین: ۱۶/۹ گرم
چربی کل: ۰/۵ گرم
چربی اشباع: ۰/۲گرم
چربی های ترانس: ۰
کلسترول: ۰
کربوهیدرات کل: ۷۲/۵ گرم
فیبر رژیمی: ۱۱/۸ گرم
شکر: ۳/۵ گرم
خاکستر: ۵ گرم
سدیم: ۳۹ میلی گرم
کلسیم:  ۱۲۴ میلی گرم
آهن: ۳۰ میلیی گرم
پتاسیم: ۱۵۸۰ میلی گرم

ارسال نظر

;