لیمو عمانی دارای چه خواصی است؟

لیمو عمانی دارای چه خواصی است؟

لیمو عمانی دارای چه خواصی است؟

لیمو عمانی یک گونه دیگر از لیمو ترش و درخت آن از خانواده ی نارنج می باشد. لیمو عمانی تازه، به رنگ خردلی با طعم بسیار ترشی است، بصورتی که تازه ای آن را به تنهایی نمی توان مصرف کرد. به همین خاطر آن را در آفتاب خشک می کنند تا قابلیت مصرف پیدا کند.

معمولا قبل از اینکه لیمو عمانی خشک را در غذا بریزید، آن را سوراخ، شکسته یا خرد می کنند و حتی در بعضی از کشورها آن را می کوبند و به صورت گرد به خوراک های برنجی یا در خوراک های خلیجی پر ادویه با نام بهارات یا کبسا استفاده می کنند. کشور های عربی مانند عراق، کویت و بحرین بیشتر از این چاشنی استفاده می کنند.

خواص لیمو عمانی

مواد تشکیل دهنده لیمو عمانی، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ها مخصوصا ویتامین c و مواد فرار می باشند.
اصلی ترین ترکیباتی که در روغن فرار گیاه وجود دارند از لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، 1 و 8 سینئول و لینالول تشکیل می دهند.
این میوه سرشار از کلسیم و پتاسیم می باشد و همینطور دارای ویتامین C است و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر دم کرده آن را با چای و گل گاو زبان بخورید، موجب کاهش فشار خون می شود. کسانی که دچار فشار خون طبیعی هستند می توانند دم مصرف لیمو عمانی را با عسل یا نبات مصرف کنند.
لیمو عمانی از دیدگاه طب سنتی، خنک کننده، اشتها آور، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد نفخ، بهبود عوارض کمبود ویتامین C، مسکن سردرد، التیام دهنده ی سرفه و سرماخوردگی به حساب می آید.
این چاشنی با توجه به مواد آنتی اکسیدانی که دارد، ضد سرطان هم محسوب می شود و در دفع مواد صفراوی هم موثر می باشد.

توصیه‌ ها:

1. زمانی که لیمو عمانی را خشک می کننده بخاطر عمل تخمیر، کمی تلخ شدگی در آن به وجود می آید که این تلخی در مزه ی آن مشخص می شود. بنابراین برای اینکه از تلخ شدن غذا جلوگیری کنید، پیش از اضافه کردن آن، دانه هایش را جدا کنید.
2. لیمو عمانی درسته در خورشت ها و خوراک ها بخاطر اینکه محل تجمع روغن غذا است، خوردن آن اصلا توصیه نمی شود.
3. در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران مانند بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز بهترین نوع لیمو عمانی پرورش داده می شود و همینطور بهترین نوع صادراتی آن هم برای اردن می باشد.
4. لیمو عمانی بخاطر اینکه دارای مواد فراری است بو و طعم خوبی دارد، حتما باید آن را در محل خشک، خنک و در ظروف سر بسته و به دور از نور نگهداری کنید.
5. پیشنهاد می کنیم زمانی که خورشت ها و خوراک ها را تهیه می کنید، در آن ها مقدار کافی لیمو عمانی بریزید تا نیاز به استفاده نمک در غذا نداشته باشید.
6. در بعضی از مناطق گرمسیری بخاطر اینکه نگهداری لیمو ترش سخت و حمل و نقل آن اصلا مقرون به صرفه نیست، آن را با تغییرات ویژه ای به لیمو عمانی تبدیل می کنند تا بتوانند نگهداری آن را برای چندین سال افزایش دهند.
7. معمولا لیمو عمانی که با آفتاب خشک می شود به رنگ زرد قهوه ای و داخل آن به رنگ سیاه می باشد.

توجه:

از خرید لیمو عمانی به شکل فله ای و رو باز پرهیز کنید. چون لیمو عمانی هایی که به روش سنتی خشک می شوند، بصورت غیر بهداشتی و محل تجمع میکروب ها به حساب می آید. بنابراین زمان خرید، محصولات را که دارای بسته بندی اصولی، مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند را انتخاب کنید. همینطور پودر آن هم گزینه بسیار خوبی می باشد که می توانید از بخش محصولات سایت زرخواه تهیه کنید.

ارسال نظر

;