آشنایی با خواص مهم و کاربردی مصرف زعفران

آشنایی با خواص مهم و کاربردی مصرف زعفران

آشنایی با خواص مهم و کاربردی مصرف زعفران

همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادیم، زعفران یک ماده بسیار با ارزش است که خواص زیادی را با خود به همراه دارد و در این مقاله قصد داریم به تمامی این فواید بپردازیم تا شما عزیزان بیشتر با این گیاه ارزشمند آشنا شوید. پیشنهاد می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید و از دست ندهید.

تمام آنچه که باید در خصوص زعفران بدانید

درمان افسردگی و افزایش شادی

یکی از اصلی ترین عوامل که در بهبود افسردگی تاثیر گذار هستند، هورمون های خاصی می باشند که عملیات کنترل عصبی را بر عهده دارند. این هورمون ها دوپامین و سرتونین نام دارند. دانشمندان با تحقیقاتی که انجام داده اند، متوجه شده اند زعفران می تواند این دو هورمون را به خوبی کنترل کند که برای درمان افسردگی بسیار تاثیر گذار است.

خاصیت افزایش هوش و قدرت حافظه

با توجه به اینکه گفته می شود، هوش هر آدم تا حد زیادی به جنبه های ارثی و تلاش های تجربی وی مربوط می شود ولی گیاه زعفران این قاعده را با تغییراتی رو به رو کرده است. گفته می شود که مواد معدنی خاص، باعث افزایش هوش و ذکاوت افزاد می شوند. بعد از تحقیقاتی که توسط محققان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که این مواد معدنی که به صورت زیر هستند در زعفران یافت می شوند:

منگنز
مس
آهن
سلنیوم
روی
منیزیم

البته باید به این موضوع دقت کنید که استفاده بیش از حد از این گیاه باعث افزایش هوش شما نمی شود، بلکه قادر هست شما را مسموم کند.

تنظیم ساعت بدن و بهبود چرخه خواب

خواب از نظر ما، فعالیتی به حساب نمی آید ولی تاثیر زیادی بر روی سلامت ما دارد. اگر ساعت خواب ما با اختلال دچار شود می تواند در عملکرد اجزای بدن هم اختلال ایجاد کند. با توجه به اینکه اختلال ساعت خواب می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد ولی زعفران قادر است که با تاثیرگذاری بر عواملی مانند آرامش روحی، تنظیم ساعت بدن، رفرش کردن بدن کمک بسیار زیادی کند.

درمان ریزش مو

اگر دقت کنید موردی در علم پزشکی و گیاه شناسی شهرت پیدا کرده است و آن هم این ست که هر گیاهی که به شکل اندامی از بدن باشد، برای آن بخش از بدن بسیار تاثیرگذار است. این موضوع حتی برای میوه های مختلف هم ثابت شده است. اگر به زعفران دقت کنید، متوجه خواهید شد که بسیار شبیه مو می باشد و این اثبات شده است که میل کردن چای زعفران یا شیر زعفران به اندازه کافی موجب تسریع رشد و استحکام مو می شود.

درمان اختلالات تنفسی و سرفه های مزمن

یکی از دلایل مصرف زعفران که برای بسیاری هم صدق می کند، استفاده از این گیاه خوش طعم برای بهبود اختلالات و التهاب های ریوی و تنفسی می باشد. اینکه زعفران این مسئله را به چه شکلی بهبود می دهد، موضوع بحث ما نمی باشد ولی می توانید با تهیه یک نوشیدنی حاوی چای و سیاه دانه، زیره، هل، بابونه، رازیانه و شیرین بیان به بهبود ریوی خود و برونشیت ریه بسیار کمک کنید.

استفاده از زعفران جهت زیبایی

استفاده از زعفران برای زیبایی، داستان های مختلفی دارد! مثلا گفته می شود مادری که باردار می باشد اگر در ماه های خاصی که خطر سقط جنین کمتر است، مقدار کافی از زعفران استفاده کنید، کودک او زیبا خواهد شد. همینطور زعفران با درمان بعضی از بیماری ها و اختلالات بصورت غیرمستقیم بر روی شادابی و سرحال بودن پوست و زیبایی آن موثر می باشد. ولی استفاده از چای زعفران باعث طراوات و شادابی پوست شما می شود و همچنین شفافیت آن قابل رویت می باشد. کسانی که پوست درخشان دارند معمولا در وعده های غذایی شان زعفران قرار دارد. در آخر باید بدانید که ضایعات پوستی مانند لک و کک و مک با مصرف درست زعفران در طولانی مدت قابل بهبود هستند.

بهبود دردهای عضلانی

زعفران، مواد معدنی بسیاری در خود دارد که وجود آن ها باعث جذب بهتر کلسیم می شوند. با توجه به اینکه زعفران یک گیاه آرامش بخش به حساب می آید ولی جذب کلسیم توسط زعفران به بدن کمک می کند تا خسارت های خود را جبران و رفع کند.

کاهش سکته های قلبی و مغزی

همانطور که گفتیم زعفران دارای دو ماده مهم به اسم های پتاسیم و کروسین می باشد. این دو ماده به ترتیب کمک می کنند تا شریان ها و رگ ها بهبود یابند و بدین وسیله جلوی گرفتگی رگ ها و سکته گرفته می شود. همینطور کروسین باعث تنظیم میزان کلسترول خون می شود و این موضوع بر روی کاهش سکته های قلبی و گرفتگی رگ ها بسیار تاثیر گذار می باشد. پس برای عمر طولانی از زعفران استفاده کنید.

کاهش پیشرفت و بروز سرطان

با توجه به اینکه مصرف زعفران در طول یک ماده از قاعده خاصی برخوردار می باشد ولی مصرف این گیاه بصورت منظم از جهش های سلولی و سرطانی پیشگیری می کند. همینطور رشد بسیاری از تومورهای سرطانی با زعفران گرفته می شوند و روند درمان با سرعت انجام می شود. با کنترل بر تولید رادیکال های آزاد و از طرفی با تقویت سیستم ایمنی بدن، سرطان بصورت خود به خود کنترل و مهار می شود.

پیشگیری از آلزایمر زعفران

همانطور که می دانید زعفران باعث بهود حافظه می شود. این موضوع بصورت مخصوص کمک می کند تا بعضی از بیماری ها مانند فراموشی، پارکینسون، آلزایمر خفیف و آلزایمر متوسط کنترل و بهبود یابد. بخاطر همین جهت پیشگیری از افول عقل و ذهن در دوران پیری، حتما باید زعفران را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

پیشگیری از بیماری های گوارشی

بیماری های گوارشی معمولا بخاطر تغییر مزاج بدن و سرد شدن طبع ایجاد می شوند. ولی طبع گرم و خشک زعفران کمک می کند که این سردی ها کاملا جبران شوند و بیماری هایی مانند بزرگ شدن کبد، آسیب های کلیوی و بیماری های گوارشی به وجود نیایند.

پیشگیری از پیرچشمی و تقویت بینایی

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، کسانی که بصورت مداوم زعفران استفاده می کنند دارای محافظی در چشم هستند که می تواند در برابر تاثیرات مخرب نور مستقیم ایستادگی کند. همینطور بخاطر داشتن مواد معدنی و ویتامین A به درمان بیماری چشمی کمک می کند. علاوه بر این بیماران دژنراسیون ماکولا می توانند با استفاده از مصرف زعفران بینایی خود را بدست بیاورند و از نعمت دیدن برخوردار شوند.

ارسال نظر

;