تمام آنچه که باید در خصوص پاپریکا بدانید

تمام آنچه که باید در خصوص پاپریکا بدانید

تمام آنچه که باید در خصوص پاپریکا بدانید

شاید برای شماهم اتفاق افتاده است که در زمان یادگیری یک دستور غذایی تازه مخصوصا در غذاهای اروپایی، در فهرست مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه غذا چشمتان به نام پاپریکا خورده باشد. ولی پاپریکا چیست و کاربرد آن در طعم دهی غذاها چگونه می باشد؟

فلفل به خاطر فواید و مصارف زیادی که دارند در بیشتر غذاها از آن ها استفاده می شود. این چاشنی های فوق العاده به خاطر طعمی که به غذا می دهند، جزو رایج ترین مواد اولیه برای پخت و پز در سراسر دنیا به حساب می آیند. فلفل را می توان تازه یا خشک و یا بصورت پودری استفاده کرد. یکی از محبوب ترین فلفل ها، فلفل پاپریکا می باشد.

بصورت کلی، پاپریکا جزو چهارمین ادویه رایج مصرفی در دنیا محسوب می شود و می توان آن را در کنار نمک و فلفل در بیشتر کابینت ها پیدا کرد. طعم آن می تواند از شیرین تا گرم (تند) تفاوت داشته باشد. این ادویه از فلفل های خاکی و خشک و در حالت کلی از گونه های Annum Capsicum بدست می آید.

اصلا مهم نیست که کدام پاپریکا را در غذاهای خود استفاده می کنید، همه آن ها از فواید زیادی برخوردار می باشند. ولی چرا بعضی از پاپریکا ها تند و برخی دیگر شیرین هستند؟ دو عامل بر تند بودن پاپریکا اثر گذار است، تعداد دانه ها و میزان لایه داخلی که در فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرد. در پودر پاپریکا شیرین از هیچ دانه یا غشایی از فلفل ها مورد استفاده قرار می گیرد و از سوی دیگر، پودر پاپریکای تند دارای دانه ها، گوشته و رگ های آن می باشد.

در اصل فلفل پاپریکا از آسیاب کردن و ادغام انواع فلفل های مختلف تهیه می شود. این موارد بیشتر شامل فلفل دلمه ای شیرین، فلفل قرمز و سایر گونه های دیگر است. فلفل پاپریکا بخاطر پایین بودن میزان کپسایسین طعم آن نسبت به فلفل های قرمز و فلفل هندی، کمی ملایم تر می باشد. کپسایسین همان عامل اصلی طعم تند فلفل ها است. رنگ فلفل پاپریکا توسط فلفل های که در تهیه آن مورد استفاده قرار می گیرند، به وجود می آید از رنگ قرمز گرفته تا نارنجی روشن و قرمز تیره.

طرز استفاده از فلفل پاپریکا

از پاپریکا بصورت گسترده در غذاهای کشورهای مختلف جهان مانند غذاهای بلغاری، اسپانیایی، اتریشی، مراکشی، تایلندی، هندی و... استفاده می شود. اما با این وجود، مجارستان در مورد استفاده از این چاشنی در غذاهای خود با سایر کشورها کمی تمایز دارد. باکیفیت ترین و بهترین فلفل پاپریکا متعلق به همین کشور می باشد و از شش نوع پاپریکا مختلف با طعم های ملایم تا بسیار تند برخوردار است. در ایران این چاشنی را می توانید به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های مواد غذایی آنلاین مانند وب سایت زرخواه خریداری کنید.

زمانی که این فلفل را می خرید احتمال دارد در ابتدا نسبت به بی مزه و یا بدون عطر بودن آن اعتراض کنید ولی جالب است بدانید که راز این ادویه در حقیقت در فرایند پخت و پز آن مخفی شده است. به اینصورت که برای باز کردن عطر و طعم طبیعی و واقعی آن حتما باید فلفل را کمی گرم کنید. بخاطر همین برای افزودن طعم و عطر خاص به غذای خود فقط لازم است کمی از فلفل پاپریکا را در روغن زیتون یا هر روغن دیگری سرخ کنید و در آخر فرآیند پخت و پز آن را به غذای خود بیافزاید. البته توجه کنید که حتما باید از سوختن فلفل پاپریکا در زمان پخت و پز پیشگیری کنید. چون اگر حرارت آن را کمی اضافه کنید طعم این ادویه رو به تلخی می زند و حتی احتمال دارد غیر قابل مصرف شود. پاپریکا تنها یک چاشنی خوشمزه برای طعم دار کردن غذاهای شما نمی باشد، چون از فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی برخوردار است که در مقاله های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

ارسال نظر

;