وانیل چیست؟ و چند نوع دارد؟

وانیل چیست؟ و چند نوع دارد؟

وانیل چیست؟ و چند نوع دارد؟

پودر وانیل جزوء ادویه جات می باشد که بخاطر داشتن عطر خوب و طعم دلپذیرش در شیرینی ها هم مورد استفاده قرار می گیرد. وانیل (VANILLA PLANIFOLIA) میوه یک گیاه می باشد. البته کاربرد و خواص وانیل بسیار زیاد است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. پس توصیه می کنیم حتما این مقاله از سایت زرخواه را تا آخر مطالعه کنید.

وانیل چیست؟

همانطور که گفتیم وانیل میوه یک گیاه می باشد. وانیل یا ورق قماری، میوه ای گیاهی از خانواده تعلب می باشد. این گیاه به شکل یک چوبه یا غلاف باریک و سیاه است که دانه های آن را بعد از فرآوری تخمیر می کنند تا عطر آن بیرون آید، سپس عصاره آن برای طعم دهی مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه وانیل بومی مناطق مرطوب و حاره و در جنگل های مرطوب جنوب شرقی مکزیک و آمریکای مرکزی و هند غربی و آمریکای جنوبی می باشد. گیاه وانیل یک درخت با ساقه سبز دراز، برگ های پهن، نرم، ضخیم، بیضی شکل و نوک تیز به رنگ سبز است و جزو گیاهان رونده به حساب می آید. گل های این گیاه به رنگ سبز متمایل به زرد می باشد و دانه های آن در دسته کوچک ترین دانه ها در دنیا قرار دارد. میوه وانیل به شکل غلاف لوبیا است که بعد از پایان عمر گل های وانیل، لوبیا تشکیل و بزرگ شده و می رسند. در این غلاف لوبیایی، میلیون ها دانه وانیل قرار دارند.

وانیل اصل به شکل یک چوبه یا غلاف باریک سیاه رنگ می باشد که توسط یک چاقوی تیز و با به وجود آوردن یک برش بر روی آن می توان خمیر درون آن را بیرون آورد. این گیاه معطر می باشد و دانه آن ها حاوی 1/5 تا 3 درصد وانیلین است. ماده معطر وانیل از میوه این گیاه بدست می آید. در زمانی که میوه ها چیده می شوند بوی خاصی ندارند ولی هنگامی که خشک و آماده می شوند، عطر مطبوغ وانیل به خوبی به وجود می آید.
از مهم ترین ویژگی های گیاه وانیل می توان به این موضوع اشاره کرد که معمولا سه سال بعد از کاشتن شروع به میوه دادن می کند و این میوه دهی تا 40 سال متوالی می تواند ادامه داشته باشد.

پودر وانیل چیست و نحوه به دست آمدن آن به چه شکل است؟

ماده معطر وانیل از میوه این گیاه گرفته می شود. میوه آن بصورت غلاف لوبیا می باشد. برای تهیه ی محصول صنعتی، پیش از اینکه کامل برسد آن را می چینند و خشک می کنند. البته یک نکته جالب اینکه میوه وانیل در زمان چیدن، بوی خاصی ندارد. اما بعد از اینکه چیده می شود در زمان خشک کردن و عمل آوردن آن، عطر مطبوع وانیل در آن به وجود می آید. در ایران وانیل به شکل پودر سفید شناخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر در واقع محصول شیمیایی می باشد که به نام وانیلین مطابق بو و مزه وانیل اصلی تهیه و عرضه می شود. وانیلین فقط یکی از 36 بوی گوناگون وانیل است.

در حقیقت پودر وانیل با گیاه وانیل تفاوت های زیادی را دارد. پودر این گیاه از اسانس و عطر وانیلین به وجود آمده است. این پودر در 2 نوع شکری و ساده تهیه و به فروش می رسد. وانیل شکری در واقع همان وانیل پودری می باشد که آن را با شکر ترکیب کرده اند. از این گیاه انواع مختلفی در بازار موجود است که می تواند برای شما این سوال ها را به وجود بیاورد که چه تفاوتی با یکدیگر دارند یا هرکدام چه ویژگی دارند و نحوه استفاده از آن ها به چه شکل است. در ادامه به این موارد می پردازیم.

وانیل

نوع اول:

نام نوع اول ماداگاسکار (Madagascar Bourbon Pure Vanilla) است که درصد زیادی از تولید این گیاه را به خود اختصاص داده است و تقریبا می توان گفت که بزرگترین تولید کننده وانیل در دنیا محسوب می شود. از ویژگی های این نوع می توان به این موضوع اشاره که وانیلین بیشتری نسبت به سایر نوع های دیگر دارد. وانیلین ماده موثر وانیل می باشد که خاص بودن طعم یک نوع وانیل از وانیل های دیگر را مشخص می کند و بو و طعم ویژه ای به آن می دهد. با توجه به توضیحاتی که در این خصوص ارائه دادیم، باید بدانید که ماداگاسکار مرغوب ترین نوع وانیل به حساب می آید که اگر توانستید آن را در فروشگاهی پیدا کنید بدون هیچ اتلاف وقتی آن را خریداری کنید.

نوع دوم:

نوع دوم، وانیل مکزیکی می باشد. این وانیل در رتبه دوم وانیل دنیا قرار دارد چون میزان وانیلین وجود در آن تقریبا برابر با نصف میزانی است که در وانیل ماداگاسکار وجود داشت. به همین دلیل عطر و طعم نوع مکزیکی ضعیف تر از نوع ماداگاسکار می باشد. ولی نوع مکزیکی ویژگی های خاص خود را دارد که از جمله آن ها می توان به ته مزه دودی و میوه ای آن اشاره کرد که طرفداران خود را در دنیا دارد.

نوع سوم:

نوع سوم و نهایی مربوط به تاهیتی می باشد. نوع تاهیتی نیز یک گونه متفاوت به حساب می آید و در این نوع درصد وجود وانیلین در برابر با دو نوع دیگر بسیار کمتر می باشد. همینطور عطری مانند گل در خود دارد.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، بهترین نوع وانیل که می توانید آن را تهیه کنید، نوع ماداگاسکار می باشد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که انواع صنعتی و مصنوعی این گیاه پرطرفدار نیز وجود دارد که قیمت پایین تری دارند. اما این نوع صنعتی فقط اسانس وانیل به حساب می آید و هیچگونه خاصیتی برای شما ندارد.

ارسال نظر

;