فواید فلفل پاپریکا برای سلامتی

فواید فلفل پاپریکا برای سلامتی

فواید فلفل پاپریکا برای سلامتی

پاپریکا علاوه بر اینکه در تهیه و طعم دهی غذاها مورد استفاده قرار می گیرد در طب سنتی هم کاربرد فراوانی دارد و از آن برای درمان بعضی از بیماری ها استفاده می شود. در ادامه به فواید پاپریکا پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

روشن شدن رنگ چهره

پاپریکا سرشار از ویتامین ها، آهن و بتاکاروتن می باشد که از ایجاد برجستگی ها و لکه های سنی پیشگیری می کند. پاپریکا با محدود کردن تولید ملانین که عامل تیره تر شدن پوست شما می باشد، موجب روشن تر شدن رنگ چهره شما می شود.

مزایای ضد پیری

همانطور که بالا گفتیم، پاپریکا از بتاکاروتن غنی می باشد که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین a در حفظ پوست سالم نقش کاربردی دارد. موجب پیشگیری از ایجاد چین و چروک می شود و همینطور چهره ای روشن را برای شما به ارمغان می آورد.

نحوه استفاده از پاپریکا برای پوست درخشان

با ترکیب یک قاشق غذاخوری پاپریکا با دو قاشق غذاخوری عسل قادر هستید یک ماسک صورت درست کنید. آن را روی تمام صورت خود به صورت یک لایه بمالید و اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه روی صورت شما باقی بماند. این حتی موجب می شود تا پوست شما تن دیگری به خود بگیرد و همینطور موجب کاهش خطوط ریز، چین و چروک، لکه های سنی، افتادگی پوست می شود. همچنین با استفاده از آن می توانید لکه ها و جوش های سر سیاه را رفع کنید و پوستی نرم و درخشان داشته باشید. با این وجود توصیه می کنیم پیش از استفاده موضعی، آن را روی مچ خودتان تست کنید تا مطمئن شوید که نسبت به آن آلرژی ندارید.

درمان مشکلات پوستی

پاپریکا دارای خواص شگفت انگیز ضد باکتریایی می باشد که از آن برای درمان مشکلات پوستی ناشی از باکتری ها می توان استفاده کرد. آکنه جزو این مشکلات به حساب می آید و مصرف پاپریکا در رژیم غذایی شما احتمال دارد از بروز آکنه پیشگیری کند.

درمان رگ های عنکبوتی

اطلاعات بدست آمده در خصوص پاپریکا، نشان می دهد که در درمان و پیشگیری رگ های عنکبوتی موثر می باشد چون از خواص فراوانی برخوردار است که رگ ها و گردش خون درون بدن را تقویت می کند. اگر رگ های عنکبوتی در پاهای خود دارید، می توانید از این ادویه بصورت منظم در رژیم غذایی خودتان بهره ببرید تا از این رگ ها کاهش پیدا کنند و از شکل گیری جدید رگ عنکبوتی هم پیشگیری می کند.

پیشگیری از ریزش مو

پاپریکا همینطور سرشار از ویتامین ب 6 می باشد که از ریزش مو پیشگیری می کند. پاپریکا همینطور حاوی مقدار زیادی آهن است که موجب سهیل انتقال اکسیژن به فولیکول های مو می شود. با بهبود گردش خون به پوست سر، رشد مو تحریک می شود.

حفظ رنگ مو

ویتامین ب 6 که در پاپریکا وجود دارد در تولید ملانین تاثیرگذار می باشد، رنگدانه ای که به موهای شما رنگ می دهد. در واقع پودر پاپریکای شیرین را می توانید به حنا اضافه کنید تا ضمن رنگ آمیزی، رنگ قرمز مایل به مسی مو را به آن انتقال بدهد. با تمام این وجود پیش از استفاده از آن حتما باید آن را روی قسمت داخلی مچ خودتان تست کنید تا از آلرژی نداشتن نسبت به آن مطمئن شوید.

خواص ضد التهابی

پاپریکار از خواص ضد التهابی خوبی برخوردار است و مخصوصا برای کسانی که به بیماری های خود ایمنی و التهابی مبتلا هستند، مفید می باشد. برای رفع تورم ناشی از آرتروز و همینطور درد و دردهای دیگر بدن می توانید از آن استفاده کنید.

کاهش فشار خون

بخاطر وجود کپسایسین در پاپریکا، این خاصیت را دارد، اگرچه در مقایسه با سایر فلفل ها کمتر دارد ولی کپسایسین در کاهش فشار خون با آرامش رگ های خونی بسیار تاثیرگذار است.

افزایش انرژی

همانطور که گفتیم پاپریکا سرشار از ویتامین ب 6 است که یک کوآنزیم به حساب می آید. به عبارت دیگر، فعال کردن 100 آنزیم دیگر برای انجام عملکرد خود کاملا حیاتی می باشد. آن ها واکنش های بیوشیمیایی را در بدن به وجود می آورند و موجب ایجاد انرژی می شوند و گلوکز را در حالی فراهم می کنند که انتقال دهنده های عصبی و هموگلوبین را تولید می کنند. این ادویه همینطور دارای آهن است که اکسیژن را در بدن انتقال می دهند و جز بسیاری از پروتئین ها به حساب می آیند. این پروتئین ها موجب به وجود آمدن انرژی می شوند. پاپریکا یک محرک و انرژی جذاب می باشد که قادر است برای درمان شرایطی مانند خستگی، بی حالی و افسردگی استفاده شود.

سلامت چشم

در حفظ بینایی سالم، ویتامین A نقش مهمی دارد و در واقع به گروهی از ترکیبات به نام کاروتنوئیدها یاد می شود. پاپریکا دارای چهار کاروتنوئید یعنی بتا کریپتوکسانتین، بتاکاروتن، لوتئین و زوزانتین می باشد. این ویتامین برای تبدیل نور به بینایی توسط چشم ها مورد استفاده قرار می گیرد. لوتئین و زئو زانتین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهند. پیشنهاد می کنیم پاپریکا را با منبع چربی هایی همانند روغن زیتون مخلوط کنید تا از فواید کاروتنوئیدها بصورت کامل بهره مند گردید.

هضم بهتر غذا با پاپریکا

پاپریکا با نرمال کردن اسید در معده موجب بهبود هضم غذا می شود. یک محرک بسیار خوبی محسوب می شود که با تقویت گوارش و اسیدهای معده، هضم را با سرعت انجام می دهد. می توان از آن برای رفع سوء هاضمه بهره برد. با این وجود مقدار زیاد پاپریکا احتمال دارد با سایر داروها در تعامل باشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم پیش از استفاده از پاپریکا حتما با پزشک خودتان صحبت کنید.

کمک به تقویت خواب

ویتامین ب 6 در پاپریکا دارای تاثیرات عصبی و روانی قدرتمندی می باشد. این ماده به تولید ملاتونین، هورمون خواب کمک می کند و همینطور موجب بهبود چرخه خواب طبیعی شما می شود. علاوه بر این، سطح سروتونین و نوراپی نفرین بدن شما را با افزایش رو به رو می کند که هر دو موجب خوشحالی و رفع استرس شما می شود.

ارسال نظر

;