آشنایی با کاربرد وانیل در شیرینی پزی و مضرات آن

آشنایی با کاربرد وانیل در شیرینی پزی و مضرات آن

آشنایی با کاربرد وانیل در شیرینی پزی و مضرات آن

در حالت معمولی از وانیل بصورت پودر و یا بصورت اسانس برای پخت شیرینی، کیک و بستنی استفاده می شود. وانیل معمولا به شکل پودر یا در بعضی از مواقع به شکل ترکیبی با الکل اتیل و آب به شکل عصاره مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از عصاره های وانیل موجود در بازار می تواند دارای مقداری شکر، شربت ذرت یا پروپیلن گلیکول هم باشد.

اصلی ترین کاربرد وانیل در کیک و شیرینی بخاطر عطر و بوی خاصی است که می تواند به آن اعصا کند. با افزودن وانیل به مایه کیک و شیرینی می تواند بوی بد تخم مرغ از رفع کند و عطر خوبی را به آن ببخشد.

علاوه بر این وانیل دارای طعم شیرینی می باشد که از آن می توانید به جای قند و شکر بعنوان طعم دهنده در چای و قهوه هم استفاده کنید. این ماده با توجه به اینکه طعم شیرینی را به نوشیدنی شما می افزاید ولی میزان کالری را بالا نمی برد. بخاطر همین با خیال آسوده می توانید از آن استفاده کنید و در خصوص افزایش کالری و اضافه وزن نگران نباشید.

با توجه به این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که وانیل به دلیل داشتن عطر و طعم خاص بیشتر در مصارف قنادی جهت تهیه کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در تمام دستورهای شیرینی پزی وانیل مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کیک و شیرینی در تهیه انواع بستنی ها، مربا، دسر و... نیز می توان از آن ها برای عطر خوبی که دارن، استفاده کرد.

وانیل چقدر ارزش غذایی است؟

وانیل مانند سایر مواد غذایی، از مواد مغذی برخوردار می باشد. ارزش غذایی این گیاه به شکل زیر می باشد:

کربوهیدرات 13 گرم
قند 13 گرم
پروتئین 0.1 گرم
کلسیم 11 میلی گرم
آهن 0.1 میلی گرم
منیزیم 12 میلی گرم

این ماده دارای فیبر نمی باشد. همینطور منبع غنی از پتاسیم، سدیم، منگنز، کلسیم و منزیم به حساب می آید. منیزیم در حفظ تعادل مایعات و تقویت عملکرد مغز، اعصاب و عضلات بسیار تاثیر گذار است. پیشنهاد می کنیم برای استفاده از پتاسیم موجود در وانیل، آن را با کلم بروکلی، عدس و سالمون مصرف کنید.

سدیم نیز به شکل یک یون در بدن ما فعالیت دارد که موجب حفظ تعادل  PH و هیدراته کردن بدن می شود. همینطور موجب بهبود انجام انقباضات عضلانی و انتقال عصب می شود. برای اینکه مغز شما عملکرد خوبی داشته باشد باید در حد متوسط سدیم استفاده کنید. اگر در مصرف این ماده معدنی زیاده روی کنید، احتمال دارد موجب به وجود آمدن فشار خون بالا و بروز مشکلات قلبی و عروقی شود. به همین دلیل باید از آن بصورت معمولی استفاده کنید.

منیزیم نیز ماده معدنی دیگری می باشد که در وانیل وجود می باشد و از آن برای تنظیم سیستم عصبی و تعادل مواد معدنی استفاده می شود. همینطور از فواید دیگر این ماده می توان به حفظ فشار خون سالم و آرامش تنش عصبی اشاره کرد.

پودر وانیل می تواند تقریبا حدود 30 درصد از نیاز روزانه ما را به منگنز را رفع کند. وجود مقدار کافی منگنز در بدن موجب تقویت روحیه، متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی می شود.

همانطور که می دانید کلسیم برای تقویت استخوان ها و افزایش تراکم استخوانی بسیار موثر است. شما می توانید وانیل را جایگزین شیر کنید تا کلسیم مورد نیاز بدنتان به خوبی رفع شود. همچنین دانه چیا از مواد مغذی دیگری است که دارای کلسیم زیادی می باشد.

مضرات وانیل

در مصرف هر چیزی باید حد اعتدال را رعایت کنید. مانند تمام موارد دیگری که استفاده زیاد از آن می تواند عواقبی داشته باشد، استفاده بیش از حد از وانیل هم ضررهای در پی دارد. از جمله مضراتی که در خصوص مصرف زیاد وانیل وجود دارد، می توان به ایجاد خارش پوستی اشاره کرد.

همینطور استفاده زیاد از آن این احتمال را هم به وجود می آورد که ناراحتی های معدی شکل گیرد. علاوه بر این افراد مبتلا به سندرم گیلبرت باید از مصرف این ادویه معطر به شدت پرهیز کنند و یا قبل از مصرف حتما با پزشک خود صحبت کنند.

از اصلی ترین فواید این ماده می توان به قاعده آور بودن آن اشاره کرد. به همین خاطر زنان باردار نباید از آن مصرف کنند و این گروه از افراد در زمان مصرف آن حتما باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.

بخاطر وجود اگزالات کلسیم در این گیاه احتمال دارد حساسیت ایجاد شود که بعنوان اصلی ترین عارضه ی وانیل به حساب می آید.

از مضرات دیگر این گیاه می توان به علائمی همانند سردرد، راش های پوستی و بدخوابی هم نیز اشاره کرد. مصرف زیاد از وانیل های مصنوعی می تواند موجب ایجاد مشکلات کبد و آلرژی شود.

همینطور این ماده تاثیراتی مانند کافئین دارد و این توانایی را دارد که به صورت مستقیم بر روی سیستم عصبی و فشار خون تاثیر گذار باشد.

کسانی که دارای زخم معده و ناراحتی اعصاب هستند باید از مصرف زیاد این ماده شدیدا پرهیز کنند. از دیگر مضرات این ماده می توان به مسمومیت، سردرد و تشنج نیز اشاره کرد.

ارسال نظر

;