آشنایی با فواید فراوان سماق

آشنایی با فواید فراوان سماق

آشنایی با فواید فراوان سماق

سماق علاوه بر کاربردی که در آشپزی دارد در طب سنتی هم مورد استفاده قرار می گیرد و از خواص زیادی برخوردار می باشد که در این بخش از سایت زرخواه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید تا با این خواص آشنا شوید.

سماق چیست؟ و عوارض استفاده از آن

آنتی اکسیدان قدرتمند

سماق از آنتی اکسیدان های قوی برخوردار می باشد که با سلول های بدی مبارزه می کند و به سلول های سالم آسیب جدی وارد می کند.

بر اساس مطالعات علمی که صورت گرفته است، آنتی اکسیدان ها با سلول های بدی که مسئول بیماری های قلبی، پیری زودرس، اختلالات شکم و بسیاری از رویداد های ناگوار دیگر هستند، مبارزه می کنند.

مبارزه با عفونت های قارچی

در نتیجه تحقیقات علمی دیگری که انجام شده است، مشخص شده که سماق از خاصیت ضد قارچی برخوردار می باشد. سماق می تواند به مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس (موثرترین سلول مضر)، به خصوص پاتوژن انسانی بپردازد.

آسپرژیلوس فلاووس احتمال دارد موجب عفونت ریع و تنگی نفس شود. شیمی درمانی یک درمان سرطان می باشد که از داروها جهت پیشگیری از رشد سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد، یا با کشتن سلول ها یا با توقف آن ها از تقسیم کردن آن ها جلوگیری می کند. این عفونت قادر است بسیاری از اعضای بدن مانند ریه ها، قلب، کلیه ها و مغز را مورد تاثیر خود قرار دهد.

ایجاد درد در قفسه سینه، تب و درد، جزو شایع ترین علائم عفونت قارچی می باشند.

مبارزه با میکروب

مطابق مطالعه ای که در سال 2010 در ترکیه صورت گرفت، سماق یک گیاه ضد میکروبی به حساب می آید. گفته می شود که گیاه سماق بعنوان یک دفاع جدی در مقابل مواد مغذی کم مصرف مخصوصا سالونلا تیفیموریوم است.

سماق یک سلاح بسیار تاثیر گذار بر روی میکروب ها می باشد، زمانی که بعنوان مخلوطی از سماق و روغن آویشن مورد استفاده قرار می گیرد.

مناسب برای دیابت

نتیجه مطالعاتی که صورت گرفته است، نشان می دهد که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی بسیار تاثیر گذار است. براساس نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.

سماق ادرار آور است

سماق از خواص ادرار آوری برخوردار است و به همین خاطر موجب حذف مواد سمی از بدن می شود. برای دفع ادرار و التهاب دردناک و التهاب ناشی از التهاب مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. در خاورمیانه، اب ترش سماق یک گزینه پرکاربرد برای تسکین ناراحتی شکم می باشد.

مبارزه با سرطان

سماق دارای خواص ضد سرطانی می باشد. اگر شما سیگار می کشید احتمال دارد در کمین ابتلا به سرطان ریه باشید و شاید بتوانید با شیمی درمانی و پرتو درمانی این خطر را کاهش دهید. اما با استفاده از سماق می توانید این خطر را کاهش دهید. همینطور استفاده سماق در کسانی که به سرطان پستان مبتلا بوده اند از سلول های سالم در طول درمان محافظت کرده است. به همین خاطر سماق یک عامل امید بخش برای شیمی درمانی محسوب می شود.

مناسب برای سلامتی زنان

عصاره سماق، چای سماق، پوست سماق بصورت سنتی جهت درمان بیماری های زنان مورد استفاده قرار می گیرد. سماق بصورت خارجی و موضعی در ترشحات شدید واژینال مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر اینکه شیر مادر را با افزایش رو به رو می کند، به درمان اختلالات قاعدگی، گرفتگی عضلات، سوختگی قاعدگی و درد با عمل کردن مانند استروژن کمک زیادی می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع به حساب می آید که توسط استخوان های ضعیف و ترد ناشی از ریزش استخوان افزایش خطر شکستگی مشخص می شود. با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. احتمال ابتلا به پوکی استخوان در قسمت های ران، گردن و ستون فقرات کمری بیشتر از بقیه است.

چای سماق ضد التهاب است

التهاب زمینه بروز اغلب بیماری ها می باشد و سماق یک نوع ادویه ضد التهاب به حساب می آید که به مبارزه با اختلالات مختلف، سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر گذار است.

تسکین درد ماهیچه ای

اگر از درد و ناراحتی مزمن ماهیچه ای کلافه شده اید، با تغییر کابینه ادویه تان می توانید این دردها را تسکین بدهید. در حقیقت یک مطالعه نشان می دهد که عصاره سماق می تواند به کاهش درد عضلانی در حین فعالیت هوازی در بزرگسالان سالم کمک زیادی کند.

ارسال نظر

;