سماق چیست؟ و عوارض استفاده از آن

سماق چیست؟ و عوارض استفاده از آن

سماق چیست؟ و عوارض استفاده از آن

سماق دارای مزه خاصی است که معمولا به تند و کمی میوه ای و کمی شبیه لیمو می باشد. همینطور از مزه متمایزی برای غذاها دارا است. در واقع بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، سماق قادر است بخاطر قدرتی که دارد بر روی کنترل قند خون، سلامت قلب، پیشگیری از بیماری ها و حتی تسکین دردها تاثیر زیادی دارد.

مواد مغذی سماق و مصارف پزشکی طبیعی

مانند سایر گیاهان و ادویه های دارویی، سماق از کالری کمی برخوردار است ولی ویتامین c فراوانی دارد و موجب به وجود آمدن یک آنتی اکسیدان مهم جهت کمک به مبارزه با بیماری ها و بهینه سازی سلامتی می شود.
سماق سرشار از پلی فنول ها و فلانوئیدها می باشد، مانند: گالیک اسید، متیل گالات، کامپرلو و کورستین؛ همچنین دارای تانین است که بعنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و احتمال دارد خاصیت ضد سرطانی هم داشته باشد.

چرا باید از سماق در آشپزی استفاده کرد؟

اگر اهل خاور میانه باشید، احتمالا آشنایی با سماق خواهید داشت. این ادویه به رنگ سرخ می باشد که در سالاد فلسزینی یا سالاد فتوش موجود است و اگر هم با آن آشنایی نداشته باشید به شدت پیشنهاد می کنیم که آن را تجربه کنید! ولی آیا می دانستید که سماق به عنوان یک ادویه سالم جهت سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

سماق یک ادویه می باشد که از دانه های توت مانند سماق، از درخت سماق در خاورمیانه به وجود می آید و بخاطر رنگ و طعم تندش بسیار معروف می باشد.

سماق

کاربرد سماق

سماق بیشتر جهت مزه ترش دادن به غذاهای گوشتی کاربرد دارد. با توجه به گیاهانی که معمولا در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، سماق به ندرت کاربرد پیدا می کند. به همین خاطر معمولا افراد دوست ندارند که در غذا، مزه لیموناد یا ناشناسی را تجربه کنند.

میوه گیاه سماق مخصوصا در آمریکای شمالی از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل مزه ترش عالی آن فوایدی هم برای سلامتی بدن دارد. در بیشتر نقاط جهان مخصوصا در خاور میانه، آمریکای شمالی و آفریقا در مناطق گسترده ای کشت می شوند. گیاهان قرمز، سبز یا کرم رنگ در گذر زمان خشک می شوند و به رنگ قرمز تیره و ارغوانی تغییر پیدا می کنند.

سماق در بیشتر غذاهای ترکی، عربی و خاورمیانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. بصورت خاص، مزه ترکی گیاه سماق، بومیان آمریکای شمالی در شربت داغ یا سرد و چای از آن استفاده می شود.

عوارض جانبی سماق

واکنش های نامطلوب بعد از خوردن عصاره سماق بسیار نادر می باشد و احتمال دارد شامل موارد زیر باشد:

واکنش های آلرژیکی سماق

از آنجایی که این ادویه در تمام خانه ها موجود می باشد، آن هایی که نسبت به این ادویه آلرژی دارند حتما باید قبل از استفاده آن با پزشک مشورت کنند. افرادی که آلرژی به انبه هم دارند نیز باید دقت کنند که درخت ها در یک خانواده هستند.

کاهش وزن:

اگر چه بیشتر افراد این موضوع را یک روش مفید به حساب می آورند ولی باید بگوییم کسانیی که وزن کمی دارند و مشکل حفظ وزن سالم را هم دارند باید از خوردن روزانه سماق پرهیز کنند. به این موضوع بخاطر فعالیت ضد آنزیم لیپاز می باشد که تا حدی جذب چربی را در روده کوچک را مسدود می کند.

در سماق، کوئرستین وجود دارد که یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید و اثرات ضد سرطانی و اثرات جانبی جهش زا را در تحقیقات از خود بروز داده است. در یک مفهوم کاملا نظری، دومی احتمال دارد بسیار نگران کننده به حساب بیاید. آنزیم ها و سطوح PH قلیایی برای غیرفعال کردن تاثیرات جهش زایی شناخته می شوند.

تا زمانی که از ایمنی بدن خودتان مطلع نشده اید از استفاده زیاد عصاره و چای سماق به شدت پرهیز کنید.

تداخلات دارویی با سماق:

استاتین ها جهت پایین آوردن کلسترول، داروهای فشار خون و درمان های دیابت احتمال دارد به شدت تاثیر گذار باشند. زمانی که مقادیر بالایی از سماق با آن ها گرفته می شود نتیجه احتمال دارد کم باشد.
اطلاعات زیادی در خصوص اینکه آیا سماق برای همه افراد کاملا ایمن به حساب می آید یا خیر، وجود ندارد. به همین خاطر قبل از استفاده از سماق حتما پزشک مشورت کنید. همینطور می تواند باعث بروز واکنش های پوستی هم شود.

اطلاعات زیادی برای دوران حاملگی و شیردهی هم وجود ندارد که گیاه سماق در دوران بارداری و شیردهی ایمن می باشد یا نه، پس از مصرف آن خودداری کنید.

سماق

چگونه می توان سماق را مصرف کرد

سماق را می توان روی مرغ یا ماهی پاشید و از آن استفاده کرد. همینطور سماق را می توانید به ماست یا سیب زمینی شیرین فصلی یا چیپس بزنید.

کاهش وزن با مسدود کردن چربی

زمانی که عصاره سماق در بافت پانکراس خوک مورد آزمایش قرار گرفت، فعالیت ضد لیپازی آن مشخص شد.

فعالیت ضدلیپازی

هنگامی که با دوز 300 mg / mLمورد استفاده قرار گرفت مزایای آن مانند ارلستات که در داروهایی برای چاقی مورد استفاده قرار می گیرد، نشان داده شد.

با مهار لیپاز پانکراس که آنزیمی می باشد که توسط پانکراس ترشح می شود، کار می کند که به شکستن چربی ها جهت هضم کمک فراوانی می کند. وقتی که چربی ها بصورت کامل تجزیه نمی شوند، کالری کمتری از آن ها جذب می شود.

ارسال نظر

;