خاکشیر چیست و چگونه به وجود می آید؟

خاکشیر چیست و چگونه به وجود می آید؟

خاکشیر چیست و چگونه به وجود می آید؟

خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی های می باشد که خوردن آن موجب رفع عطش و تشنگی می شود، برای اینکه با خاکشیر بیشتر آشنا شوید با این مقاله از سایت زرخواه همراه شوید تا آنچه که نیاز است در مورد خاکشیر بدانید را بهتان بگوییم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

خاکشیر

خاکشیر (نام علمی: Descurainia Sophia)، نام گیاهی یکساله یا دو ساله از گروه تیره شب بویان می باشد. محل رویش خاکشیر در دشت و کوهستان است و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می شود. پایین گیاه کرک دار است و در حالیکه بالای آن بدون کرک است. تخم این گیاه که همان خاکشیر می باشد ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ موجود است، یکی از آن به رنگ قرمز با طعم کمی تلخ می باشد و رنگ دیگر آن قرمزه تیره می باشد. ساقه از سطح زمین یا از بخش های بالاتر منشعب شده و در آخر به گل های زرد روشن تبدیل می رسد که از خانواده شب بو است. قسمت خوراکی گیاه همان دانه های خاکشیر می باشد که در میوه های خورجین شکل و باریک گیاه قرار دارند.

ترکیبات شیمیایی

خاکشیر از تعداد اسید چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینونیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک برخوردار است. همچنین خاکشیر دارای اسانس روغن فراری است که مواد بنزیل و ایزوسیانات می باشد.

محل رویش

این گیاه در کنار جاده ها و اماکن غیرزراعی و نسبتا مرطوب به شکل خودرو می روید ولی رویشگاه آن در ایران معمولا در نواحی شمالی کشور، رشته کوه های البرز، استان خراسان جنوبی (شهرستان بشرویه)، استان بوشهر، منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه آذربایجان، استان لرستان و استان کرمانشاه است.

این محصول در ایران به شکل مستقل یا به صورت مخلوط (همراه با یک محصول دیگر) در زمین کاشته می شود.

خاکشیر

قسمت مورد استفاده

از دانه این گیاه معمولا استفاده می شود اما بعضی اوقات از برگ و ساقه گلدار آن هم استفاده می شود.

کاشت خاکشیر

تکثیر این گیاه از طریق کاشتن دانه گیاه در پاییز یا در بهار انجام می شود. برای اینکار دانه های رسیده را در زمین سبک و نسبتا مرطوب می کارند. بعد فاصله آن ها را بصورت کافی در نظر می گیرند و یا اینکار را در امتداد طولی با فاصله های معینی انجام می دهند و سپس فاصله هر گیاه را با خارج کردن پایه های اضافی مرتب می کنند، در زمان کاشت این گیاه باید مراقبت های نظیر کندن علف های هرز، کود دادن زمین و... را انجام دهید.

زمان برداشت

برداشت خاکشیر هم توسط دست و هم به شکل مکانیزه با کمباین امکان پذیر است. لازم است بدانید که پیش از خشک شدن کامل غلاف ها باید برداشت صورت بگیرد. عملکرد محصول خاکشیر بین 500 الی 700 کیلو در هر هکتار است.

زمانی که اسم خاکشیر به گوش مان می خورد ناخودآگاه به یاد تابستان و شربت خاکشیر و آبلیمو می افتیم ولی خاکشیر از فواید زیادی برخوردار است و باعث درمان بسیاری از بیماری ها می شود. از سالیان دور تا کنون خاکشیر جزو جدایی ناپذیر آشپزخانه های ما بوده و کاربرد زیادی دارد.

ارزش غذایی (100 گرم) خاکشیر

کالری :0
پروتئین :27.5 گرم
چربی :33 گرم
فیبر :0

نحوه و میزان مصرف خاکشیر:

ابتدا باید خاکشیر را در آب سرد قرار بدهید تا خیس شود و بعد آن را میل کنید. همینطور شما قادر هستید در ابتدا خاکشیر را 10 دقیقه در آب بجوشانید و بعد از خنک شدن آن را میل کنید و یا خاکشیر را بکوبید و به صورت موضعی روی زخم، جراحات و ورم ها قرار دهید تا آن ها را درمان کنید.

ارسال نظر

;