استفاده از هل در چای و غذا چه خواص و معایبی دارد؟

استفاده از هل در چای و غذا چه خواص و معایبی دارد؟

استفاده از هل در چای و غذا چه خواص و معایبی دارد؟

هل یکی از ادویه های رایج، خوش طعم و خوشبویی است که از آن برای طعم دادن مطبوع نوشیدنی ها، غذاها و شیرینی ها استفاده می شود. این ادویه در طب سنتی ایران به نام های قاقله صغار و کبار، هیل و هال نیز شناخته می شود. برای اینکه عطر هل حفظ شود از آن بصورت میوه و یا کپسول نگهداری می شود و در زمان مصرف کپسول را شکسته و دانه ها را خارج می کنند. هل برای سلامتی از خواص زیادی برخوردار است و در گذشته از آن بعنوان پادزهر استفاده می شده است. در این بخش از سایت زرخواه قصد دارم شما را با خواص و مضرات استفاده از هل در چای و غذا آشنا کنم.

انواع هل

هل سبز: معروف ترین و شناخته شده ترین هل می باشد که در هند و مالزی یافت می شود و از آن بعنوان طعم دهنده غذا و نوشیدنی ها استفاده می شود.
هل سیاه: هل سیاه خواص دارویی بیشتری نسبت به هل سبز دارد و بیشتر در غذاهایی که پایه هندی دارند و همینطور در غذایی بریانی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

طبع هل :

هل در مزاج های گرم و خشک قرار دارد و از نظر قدرت خیلی قوی نمی باشد و در درجه دوم قرار می گیرد.

نحوه استفاده از هل

رایج ترین راه برای استفاده از هل اضافه کردن پودر آن به بعضی از غذاها، دسرها و شیرینی ها و همینطور انداختن چند دانه از آن در قوری چای می باشد. همینطور هل را می توان جوید یا آسیاب و پودر کرد و روی زبان ریخت و با آب دهان آرام آرام آن را قورت داد و یا در حین سرو غذا آن را روی غذا ریخت.

نحوه درست کردن چای و دمنوش هل

برای اینکه دمنوش هل تهیه کنید، ابتدا دانه های هل را بکوبید و در یک فنجان آب جوش (80 درجه) بریزید و اجازه بدهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس می توانید آن را با عسل شیرین و میل کنید. چای و دمنوش هل برای درمان مشکلات گوارشی، سم زدایی بدن، پاکسازی کلیه ها، کبد، درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت، درمان دردهای پریود و سندروم پیش از قاعدگی در زنان بسیار تاثیر گذار است.

فواید هل برای نوزادان و کودکان

هل دارای ویتامین های بسیار است که برای سلامت کودکان مفید می باشد مثلا ویتامین C موجود در هل باعث تقویت استخوان ها و سلامت دهان و دندان در نوزادان و کودکان، تشکیل و ترمیم گلبول های قرمز خون می شود.

تیامین موجود در هل مزایا زیادی برای بهبود سیستم عصبی، عضلانی و سلامت قلب نوزادان و کودکان دارد و آهن موجود در آن موجب تولید هموگلوبین خون، درمان کم خونی و افزایش انرژی نوزادان و کودکان می شود.
روی که در هل موجود است، موجب بهبود هضم غذا در کودکان و باز شدن اشتهای آن ها می شود. همینطور استفاده از هل برای کودکان که به شب اداری دچار هستند، جهت تقویت کلیه ها مفید است.

خواص هل برای مردان

مصرف هل به تقویت قوای جنسی بسیار کمک می کند و اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی را به مرور بهبود می بخشد.

مصرف هل در بارداری و شیردهی

هل چون قاعده آور است استفاده زیاد از آن برای خانم های باردار بسیار مضر می باشد ولی مقدار هلی که برای معطر کردن چای به آن افزوده می شود، بلامانع می باشد.

خواص هل برای لاغری و کاهش وزن

هل دارای مقادیر فراوانی فیبر است که متابولیم را افزایش و اشتها را کاهش می دهد، ملاتونین موجود در هل نیز موجب افزایش فرآیند چربی سوزی می شود.

استفاده از هل برای لاغری

برای اینکه چربی سوزی خوبی داشته باشید به چای یا قهوه تان مقداری پودر هل اضافه کنید و یا هل را بصورت دمنوش مصرف کنید.

چای چربی سوز هل و زنجبیل

برای اینکه چربی سوزی و پاکسازی بدنتان به خوبی انجام شود، هر روز صبح در یک قوری آب داغ مقداری هل (یک دانه هل یا نصف قاشق چای خوری پودر هل) و زنجبیل (نصف قاشق چای خوری) و رازیانه (نصف قاشق چای خوری) اضافه کنید و اجازه بدهید برای مدت 5 دقیقه دم بکشد و بعد از آن میل نمایید.

مضرات هل

نباید بیش از یک مثقال هل  استفاده کنید.
کسانی که طبع گرم دارند نباید زیاد از هل استفاده کنند.
حتی مصرف هل می تواند برای کسانی که طبع گرم دارند، سردرد به وجود بیاورد.
کسانی که بیماری های سوزاک و سیفیلیس دارند نباید از هل زیاد استفاده کنند چون برایشان مضر می باشد.
مقدار زیاد هل برای روده ها سم به حساب می آید.
کسانی که دچار یبوست هستند نباید هل مصرف کنند.
کسانی که فشار خون یا زخم معده دارند نباید از هل بیش از اندازه استفاده کنند.
اگر از هل زیاد استفاده کنید، تپش قلب شما افزایش می یابد.
همینطور هل برای بیماری های روده و ریه اصلا مفید نمی باشد.

ارسال نظر

;